Szybki kontakt

Stacja Monitorowania Alarmów22 19 659
Infolinia22 560 62 62
Wyślij wiadomość
3 grudnia 2021

Wpływ COVID-19 na branże ochroniarską. Czy technika zastąpi ludzi?

human bot securityW ostatnim czasie firmy ochroniarskie zaczęły wyciągać wnioski z pandemii. Okazało się, że ludzie na posterunkach są coraz częściej zastępowani monitoringiem, a w ofertach pojawiają się usługi sanitarne i zintegrowana obsługa mieszkańców osiedli, pozwalająca zmniejszyć czynsz.

Zauważono także powrót praktyk, które już dawno udało się ograniczyć w biznesie. Zdarza się, że strumień pieniędzy przeznaczanych na wypłaty dla pracowników spółek security kieruje się ku szarej strefy.

Wyższe koszty pracy spowodowane m.in. podniesieniem płacy minimalnej i stawek godzinowych, skłaniają nieuczciwych pracodawców do tzw. optymalizacji płacowej, czyli do tego, by wypłacać część gaży pod stołem. Szczególnie dotyczy to szefów małych, lokalnych firm, którzy korzystają z mniejszego prawdopodobieństwa kontroli skarbowej.

Pandemia wpłynęła na branżę security

pandemia covid 19

Główny wpływ na problemy branży security miała pandemia COVID-19 i ubiegłoroczne lock downy. Wiele mniejszych firm znikło z rynku przez zamykanie restauracji, hoteli czy sklepów. Większe firmy natomiast wykorzystały kłopoty konkurencji i zaczęły przejmować słabnące firmy po bardzo okazyjnych cenach.

Pomimo tego statystyki i szacunki analityków sektora security pokazują, że firma Seris Konsalnet niezmiennie znajduje się w czołówce branży.

W Polsce branżą ochrony ludzi i mienia zajmuje się nadal ok. 2,5 tys. firm, których roczne przychody wynoszą około 10 – 11 mld zł. Zatrudniają one ponad 250 tys. pracowników.

Słabsze spółki przegrywają z wirusem

Tomasz Wojak, prezes Seris Konsalnet – firmy będącej aktualnie krajowym liderem usług security z miliardem zł rocznych przychodów, uważa, że skutki pandemii będą coraz bardziej widoczne, a stabilny obraz branży jest złudzeniem.

Covidowy kryzys najbardziej dotknął mniejsze i średnie firmy, które systematycznie znikają z rynku. Powodem jest spadek zamówień i cięcia w kontraktach spowodowane szukaniem oszczędności przez osłabionych kryzysem klientów. Również wielu przedsiębiorców nie podołało presji płacowej spowodowanej przez rosnącą inflację.

Obecna pandemia ukazała jakość zarządzania w firmach. Zauważyć można, że nie wszyscy managerowie wywiązali się z tego zadania.

Na niepewnym rynku najwięcej zyskały większe spółki ochrony posiadające doświadczenie, długi staż w branży oraz te oferujące klientom kompleksowe usługi, chętnie współpracujące z klientem, a także chętne do wprowadzania koniecznych zabezpieczeń technicznych czy elektronicznych.

Nowy kierunek – techniczne zabezpieczenia

systemy monitoringu

Ograniczenia pandemiczne i konieczność wprowadzenia w firmach pracy zdalnej skłoniła przedsiębiorców do radykalnych rozwiązań. Coraz częściej zaobserwować można wycofanie ze służby strażników, a następnie zastąpienie dotychczasowych posterunków ochrony fizycznej >> systemem monitoringu i dozoru elektronicznego.

Widocznym trendem zaobserwowanym w komercyjnych usługach związanych z bezpieczeństwem jest wprowadzenie do strzeżonych obiektów inteligentnej elektroniki zamiast ludzi.

Jednym ze sposób minimalizowania ryzyka pojawiającego się przy lock downach i pandemii jest proponowanie np. zintegrowanych usług, które obejmują zarówno zapewnienie ochrony, jak i cały pakiet technicznej obsługi:

Takie pakiety mogą realnie wpłynąć np. na zmniejszenie się czynszu lokatorskiego, gdy dotyczą ochrony osiedla mieszkaniowego.

Sposób na trudności – dywersyfikacja

Skutki pandemii wpłynęły na nowy trend popularny dziś w branży security – poszukiwanie nowych usług. Podczas kolejnych szczytów pandemii wyraźnie rosło np. zapotrzebowanie na wykonywanie wyspecjalizowanych antycovidowych procedur sanitarnych:

  • odkażanie,
  • montowanie bramek dekontaminacyjnych
  • czy pokrywanie miejsc narażonych na dotyk certyfikowaną folią antywirusową.

Niektóre firmy wprowadziły te nowe usługi. Problemem był jednak brak stabilności. Gdy pojawiały się informacje, że wirus jest w odwrocie, zainteresowanie usługą natychmiast gasło.

 

Tagi: , , , , Powrót do aktualności

CENTRALA

ul. Jana Kazimierza 55
01-267 Warszawa
tel.: (22) 560 50 00
fax: (22) 560 50 04

Lokalizacja na mapie  →

Formularz kontaktowykliknij aby rozwinąć

    Temat wiadomości

    Imię i nazwisko

    Firma

    Kod pocztowy

    Telefon kontaktowy

    Adres email

    Treść

    Oddziały agencji Seris Konsalnet
    w Polsce